Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

 

Od tabliczki do tabletu, a może na odwrót?

Doskonale pamiętam moją pierwszą szkołę: olbrzymi budynek z czerwonej cegły z przestronnymi klasami. W jednej sali stały dwa rzędy pomalowanych na zielono drewnianych ławek szkolnych w starym stylu: każda miała pochylony blat z wyżłobieniem na obsadkę ze stalówką i otwór na kałamarz. Obowiązkowym wyposażeniem ucznia był zeszyt z bibułą do suszenia kleksów. Uwielbiałam skrobać swoją stalówką po kwaśnym papierze i z zafascynowaniem patrzyłam na nabrzmiewającą na metalowej końcówce kroplę atramentu dopóki ta nie spadła na kartkę i nie została wchłonięta przez żarłoczną bibułę… Jeszcze w liceum robiłam notatki piękną kursywą, niestety, nagminne używanie komputera w życiu codziennym sprawiło, że pismo ręczne z czasem uległo pogorszeniu. Jak się okazuje, nowoczesne technologie nie zawsze są korzystne.

Z przyjemnością więc wprowadziłam do swojego warsztatu pracy indywidualne tabliczki suchościeralne dla każdego ucznia. Nawiązują one do tradycyjnych łupkowych tabliczek do pisania i chociaż zrobione są z nowoczesnych materiałów, nadal spełniają tę samą funkcję: uczniowie wykorzystują je do zapisywania swoich odpowiedzi.

Tabliczki-1 Tabliczki-3 Tabliczki-2

Tabliczki doskonale przydają się na lekcjach języka angielskiego. Stymulują proces uczenia się albowiem KAŻDY uczeń jest zaangażowany w pracę i odpowiedzialny za siebie. Do tego dochodzi element rywalizacji. Pomoce sprawdzają się również w ocenianiu kształtującym, ponieważ dają nauczycielowi natychmiastową informację o tym, jakie treści uczeń opanował i w jakim stopniu. Kiedy uczniowie podnoszą swoje tabliczki z odpowiedziami, nauczyciel może szybko zorientować się, który uczeń poradził sobie z zadaniem, a który potrzebuje jeszcze pomocy i dostosować do tego ucznia nauczanie. Uczniowie mogą również na tabliczkach oceniać sami siebie podając w skali swój stopień opanowania danej części materiału.

Szczególnie gimnazjaliści lubią pracę z tabliczkami, ponieważ uwielbiają zabawę. Nie boją się odpowiedzi, bo swoje błędy mogą szybko wymazać i poprawić albo poczuć się dumnie gdy odpowiedź jest poprawna. Dodatkowo mogą poruszać się po klasie: albo podchodząc po tabliczkę lub ją oddając. Wycieranie napisów również pochłania trochę energii

Dzięki pracy z tymi pomocami odkryłam, między innymi, że uczeń, który zazwyczaj jest cichy i wydaje się nie pracować na lekcji, bezbłędnie radzi sobie z rozumieniem ze słuchu i chętnie udziela odpowiedzi.

Tabliczki mogą być używane na każdym przedmiocie. Można je wykonać samodzielnie – najprościej zalaminować czystą kartkę białego papieru i gotowe!

 

Portret wspólny przyjaciół szkoły

Zapraszamy wszystkich do umieszczenia swojego zdjęcia. Wystarczy kliknąć w wybrane miejsce by przesłać plik.