PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
MIEJSKIEGO ZESPOŁU SZKÓŁ
W DUSZNIKACH ZDROJU
Podstawa prawna:
-
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
-
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
-
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
-
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
-
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
-
Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
-
Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
-
Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. Poz. 1249).
-
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny.
-
Statut Miejskiego Zespołu Szkół w Dusznikach Zdroju
Wstęp
Program Profilaktyczno – Wychowawczy realizowany w Miejskim Zespole Szkół
w Dusznikach Zdroju opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy oraz charakteru szkoły (klasy ogólne, sportowe i integracyjne). Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
-
wyników ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej),
-
wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły,
-
ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego.
-
wniosków i analiz zespołów przedmiotowych i wychowawczych.
-
innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły – uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców.
Podstawowym celem realizacji szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, nieakceptowanym społecznie, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
-
powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
-
zaangażowanie i współodpowiedzialność wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
-
respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
-
współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły
I. MISJA SZKOŁY - „Umiemy żyć z innymi i dla innych”
Chcemy aby uczeń i absolwent naszej szkoły posiadał rzetelną wiedzę, umiał ją wykorzystać w praktyce, charakteryzował się twórczą postawą, był samodzielny, pozytywnie nastawiony do siebie i ludzi – potrafił funkcjonować we współczesnej Europie i świecie, a w szczególności był:
-
wszechstronnie wykształcony i przygotowany do świadomego wyboru zawodu;
-
umiejący współżyć z innymi ludźmi, akceptujący różnice, niosący pomoc, empatyczny w relacjach;
-
radzący sobie ze stresem w sytuacjach trudnych i rozwiązujący problemy metodami społecznie akceptowanymi;
-
aktywny, podejmujący wyzwania, chętny do współpracy i pomocy, twórczy, asertywny, kompetentny, świadomy, bezpieczny, nieanonimowy, zadbany, odpowiedzialny;
-
świadomy zagrożeń współczesnego świata, w szczególności tych płynących z korzystania z technologii teleinformatycznej i umiejący wykorzystywać je w bezpieczny i twórczy sposób;
Chcemy to osiągnąć poprzez stosowanie ciekawych i różnorodnych form nauczania, samodoskonalenia, pracę zespołową, wspieranie ucznia w jego twórczych poszukiwaniach.
II. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
-
fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych, kształtowanie wytrwałości i dążenie do osiągania wyznaczonych celów;
-
psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
-
społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, niesienia bezinteresownej pomocy;
-
aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
-
współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
-
kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
-
współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
-
wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
-
kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi
z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
-
doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
-
wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
-
kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
-
przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
10)odkrywanie, kształtowanie i rozwijanie zainteresowań uczniów, w tym sportowych,
zgodnych z profilem klas sportowych,
11)wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na
celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
12)działalność informacyjną:
-
dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych oraz o zdrowym stylu życia,
-
udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
-
przekazywanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
-
informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
-
poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
-
rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
-
kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
-
kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
-
prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
-
doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego, umiejętności odnajdywania swoich pasji, zainteresowań i korzyści płynących z ich posiadania.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
-
wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, technologii teleinformatycznych,
-
wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu, niż inni, narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
-
wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia, w ich dążeniu do zdrowienia.
Działania te obejmują w szczególności:
-
realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,
-
przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
-
kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
-
doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
-
włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków psychoaktywnych oraz nadużywania technologii teleinformatycznej.
-
przygotowanie oferty zajęć dla uczniów, rodziców i nauczycieli informujących o zagrożeniach płynących z używania technologii teleinformatycznej.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
-
wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
-
przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
-
wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
-
rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
-
budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
-
przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
-
przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
-
troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
-
zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
-
znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
-
promowanie zdrowego stylu życia,
-
kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
-
rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
-
niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
-
wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
-
uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
-
włączanie uczniów niepełnosprawnych w aktywny udział w życie szkoły,
-
stwarzanie warunków edukacyjnych i wychowawczych dla uczniów czynnie uprawiających sport.
III. Struktura oddziaływań wychowawczych
-
Dyrektor szkoły:
-
stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
-
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
-
inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
-
stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.
-
współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
-
czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
-
nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
-
nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
-
Rada pedagogiczna:
-
uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
-
opracowuje projekt Programu Wychowawczo-Profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców ,
-
opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
-
uczestniczy w realizacji i ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
-
Nauczyciele, wypełniając swoje statutowe obowiązki:
-
współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
-
reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
-
reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
-
przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
-
udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
-
kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
-
rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
-
wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia, z uwzględnieniem troski i wrażliwości w relacjach z uczniami ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
-
Wychowawcy klas:
-
diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, stosując dostępne metody diagnostyczne,
-
rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
-
na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
-
przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
-
zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
-
są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
-
oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
-
współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami w zakresie możliwym i niezbędnym do poprawy funkcjonowania ucznia w relacjach z innymi,
-
wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
-
rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
-
dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
-
podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
-
współpracują z sądem, policją,poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
-
podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych,
-
wspierają inicjatywy i twórcze działania uczniów na terenie szkoły i w środowisku społecznym poza nią.
-
Zespół wychowawców oraz Zespół ds. Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej:
-
opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
-
analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
-
ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
-
przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
-
inne, wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły,
-
organizuje spotkania Zespołu Wychowawczego celem rozwiązywania problemów wychowawczych uczniów,
-
czuwa i kieruje uczniów z dysfunkcjami do odpowiednich placówek, celem diagnozy lub pomocy w korygowaniu ich dysfunkcji.
-
Pedagog szkolny/psycholog:
-
prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, dostępnymi metodami, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.,
-
diagnozuje sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych, stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły,
-
udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
-
podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
-
minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
-
inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych,
-
pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb, możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
-
wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
-
rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
-
udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
-
Rodzice:
-
współtworzą Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny,
-
uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
-
uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
-
zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
-
współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
-
dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
-
Rada Rodziców uchwala w porozumieniu Radą Pedagogiczną Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły,
-
współuczestniczy w życiu szkoły poprzez działalność wspierającą jej rozwój i funkcjonowanie
-
Samorząd uczniowski:
-
jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej, charytatywnej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
-
reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
-
uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
-
współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną, poprzez aktywne uczestnictwo w życiu szkoły,
-
prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
-
propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
-
dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycje,
-
może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
IV. Kalendarz uroczystości szkolnych w danym roku szkolnym załącznik nr 1 i 2)
V. Zadania wychowawcze i profilaktyczne w danym roku szkolnym. (załącznik nr.3)
VI. Postanowienia końcowe:
-
Na początku roku szkolnego każdy wychowawca jest zobowiązany do opracowania planu wychowawczego swojej klasy w oparciu o niniejszy program.
-
Niniejszy program ma charakter otwarty i może być modyfikowany w trybie jego uchwalania, obowiązuje w czasie nieokreślonym, nie mniej niż 3 lata.
-
Program profilaktyczno – wychowawczy będzie poddawany systematycznej ewaluacji i weryfikowany zgodnie z potrzebami. Ewaluacja będzie przeprowadzana poprzez:
-
przeprowadzanie ankiety wśród uczniów, rodziców, nauczycieli,
-
wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
-
rozmowy z uczniami i rodzicami,
-
analizę dokumentów.
-
obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian.
Program opracowały:
Katarzyna Łuczko
Aleksandra Sasaga