Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

kodowanie

Wiadomości ze szkoły

Uroczystości na Dzień Sybiraka

17 września 1939 roku rosyjska armia napadła konającą Polskę, która od ponad dwóch tygodni toczyła nierówną walkę z niemiecką armią. Po wkroczeniu wojsk ZSRR nastąpił okres masowych wywózek nie tylko żołnierzy, lecz także ludności cywilnej na Daleki Wschód.

Budzeni w środku nocy zabierali tylko mały tobołek ze swoimi rzeczami i w bestialskich warunkach transportowano ich tysiące kilometrów w głąb Rosji i Kazachstanu. Wielu nie przetrwało podróży. Wielu umarło z głodu i wycieńczenia. Wielu próbowało powrócić do ojczyzny. Niewielu do niej wróciło. Jeszcze mniej dożyło dzisiejszych czasów.

Słowami nie da się wyrazić ogromu krzywd, niedoli, cierpień, kaźni i wszelkiego zła, które dotknęło Polaków zesłanych na Sybir... Dlatego tak ważną częścią historii naszego kraju jest pamięć o tych straszliwych wydarzeniach. Trzeba pamiętać, aby próbować zrozumieć…

Z okazji Święta Sybiraków w kościele ss. Piotra i Pawła odbyła się uroczysta msza podczas której Naszą Szkołę prezentował Poczet Sztandarowy, a krótka historię losów Sybiraków przedstawił Sławomir Hrabal.

Sybiracy 2018-2 Sybiracy 2018-1 Sybiracy 2018-3 Sybiracy 2018-4

Narodowe czytanie

W trwającym roku stulecia odzyskania niepodległości pragnę zaprosić Polaków do Narodowego Czytania Przedwiośnia. Jestem przekonany, że wspólna lektura tej pięknej i mądrej książki pomoże nam jeszcze bardziej przybliżyć się do doświadczeń sprzed wieku. Bardzo zależy mi na tym, aby tegoroczna akcja, oprócz jej stałego, głównego celu, którym jest promocja czytelnictwa, była też formą uczczenia jubileuszu”

Zainaugurowana przez Parę Prezydencką 28 lutego 2018 roku tegoroczna odsłona Narodowego Czytania odbywa się w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości, stąd wybór Przedwiośnia Stefana Żeromskiego.

W obchodach czytania literatury polskiej nie mogło zabraknąć naszej szkoły. Akcja Narodowego Czytania odbywała się w całej Polsce w sobotę, 8 września, ale w naszym mieście wydarzenie to miało miejsce dwa dni później. W poniedziałek o godz.12.oo – Dyrekcja Szkoły, Grono Pedagogiczne oraz uczniowie Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Liceum - udali się do Sali im. Jana Webera, by uczestniczyć w tej niecodziennej i wyjątkowej uroczystości.

Powieść „Przedwiośnie” jest ściśle związana z sytuacją społeczno-polityczną pierwszych lat niepodległości Polski po ponad stuletniej niewoli. Żeromski zawsze interesował się sprawami swojej ojczyzny, jego dzieła w większości były zaangażowane politycznie bądź społecznie.

Głównym bohaterem utworu jest Cezary Baryka. Na kartach powieści poznajemy proces dojrzewania młodzieńca do pierwszych, dorosłych wyborów, ale również jego oczami oglądamy kraj, który po wielu latach zaborów odradza się, i w którym budzi się niepodległościowy entuzjazm.

Przedwiośnie składa się z trzech części:

Szklane Domy”

Nawłoć”

Wiatr od wschodu”

Czytanie tekstu poprzedzone zostało prezentacją multimedialną o życiu i twórczości Stefana Żeromskiego – prelekcję wygłosiła Pani Dorota Axmann – Fabia.

Honorowy patronat Szkolnego Narodowego Czytania objął w tym roku Pan Piotr Lewandowski – Burmistrz Miasta Duszniki – Zdrój, który zainaugurował czytanie wybranego fragmentu utworu Stefana Żeromskiego.

Następnie fragment powieści „Przedwiośnie” , dotyczący rozterek młodego Cezarego, stającego u progu dorosłości - zinterpretowała Pani Renata Brodziak – Dyrektor MZS w Dusznikach – Zdroju. Jak powiedziała Pani Dyrektor – powieść „Przedwiośnie” jest lekturą, do której warto często wracać.

W kolejnej odsłonie kart „Przedwiośnia” głos zabrali tegoroczni maturzyści – Karina Dyczko, Marta Paździorko i KacperFalkowski – którzy zaprezentowali publiczności wybrany przez siebie fragment, opowiadający o sielskim życiu ziemiaństwa z Nawłoci.

Gościem specjalnym była Pani Krystyna Śliwińska – wieloletnia Polonistka Liceum Ogólnokształcącego w Dusznikach-Zdroju, która odczytała i zinterpretowała symboliczne zakończenie powieści „Przedwiośnie”. Następnie Pani Krystyna Śliwińska odczytała list Premiera Rady Ministrów, a także przekazała jako symboliczny dar dla Szkoły oraz dla Urzędu Miasta – biało-czerwone flagi państwowe z limitowanej edycji.

Na koniec warto przypomnieć wszystkim, iż do tej pory ogólnopolskim czytaniem objęte zostały następujące dzieła literackie:

2012 – „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza

2013 – „Zemsta” Aleksandra Fredry

2014 – „Trylogia” Henryka Sienkiewicza

2015 – „Lalka” Bolesława Prusa

2016 – „Quo Vadis” Henryka Sienkiewicza

2017 – „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego

Z niecierpliwością czekamy na kolejny tytuł… Zapraszamy na Narodowe Czytanie już za rok.

narodowe czytanie 2018-4 narodowe czytanie 2018-2 narodowe czytanie 2018-5 narodowe czytanie 2018-6

narodowe czytanie 2018-1 narodowe czytanie 2018-7 narodowe czytanie 2018-8 narodowe czytanie 2018-9

Zebrania dla Rodziców 2018/19

Dyrekcja Miejskiego Zespołu Szkół w Dusznikach-Zdroju uprzejmie informuje, że w dniach 5 i 6 września 2018 r. odbędą się zebrania inaugurujące rok szkolny 2018/19 dla Rodziców, według następującego prządku:

5 września 2018 godz. 17:00, budynek przy ul. Wybickiego 2a - zebranie ogólne dla Rodziców Uczniów klas 7,8 Szkoły Podstawowej, klas 3 Gimnazjum oraz klas 1-3 Liceum.

6 września 2018 godz. 17:00, budynek przy ul. Sprzymierzonych 6 - zebranie ogólne dla Rodziców Uczniów klas 1-6 Szkoły Podstawowej.
Prosimy o niezawodne przybycie, ponieważ zostaną przedstawione ważne informacje dotyczące uruchomienia w szkole dziennika elektronicznego Uonet+

Bezpośrednio po zebraniu ogólnym zaplanowane są zebrania z wychowawcami klas.

Rozpoczęcie roku szkolnego 2018/19

Wakacje powoli dobiegają końca. Wracamy z górskich szlaków i piaszczystych plaż do szkoły. Odbyliśmy wiele podróży w dalekie i całkiem bliskie miejsca. Bogatsi o nowe doświadczenia, z głowami pełnymi pięknych, letnich wspomnień jesteśmy gotowi do podjęcia nowych dydaktycznych wyzwań. Wakacje w szkole były bardzo pracowite. Odświeżone sale lekcyjne czekają na uczniów. Na półkach w szkolnych bibliotekach pojawiły się spore ilości nowych książek, a wszystko to za sprawą finalizacji projektu związanego z "Narodowym Programem Rozwoju Czytelnictwa". Zakończenie kolejnego projektu realizowanego  w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego spowodowało, iż gmach Liceum wzbogacił się o dwie nowoczesne pracownie. Do laboratorium przyrodnieczego, dołączyła pracownia matematyczna z wielkoformatowym ekranem dotykowym i drukarką 3D oraz pracownia informatyczna z wysokiej klasy komputerami. Estetykę sal poprawiły także  tarketowe podłogi i nowe umeblowanie. Od września rozpoczynamy prace z dziennikiem eletronicznym Uonet+.

Szczególnie serdecznie witam w progach naszej szkoły uczniów klas pierwszych, którzy rozpoczną naukę. Życzę Wam, abyście właśnie tu w dusznickiej szkole mogli zrealizować swoje edukacyjne marzenia.

Z radością zapraszam na uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2018/2019, które odbędzie się dnia 03 września 2018 r. według następującego porządku:

09:00 - uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego dla uczniów klas I-VI na placu apelowym szkoły przy ul. Sprzymierzonych 6.
11:00 - uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego dla uczniów kl. VII i VIII, III Gimnazjum i kl. I-III Liceum w sali Webera, Rynek 10.

Bezpośrednio po uroczystościach odbędą się spotkania z wychowawcami w salach lekcyjnych.

Wycieczka klas szóstych do Zakopanego

W niedzielę 10 czerwca rano klasy szóste wyjechały na pięciodniową wycieczkę w Tatry. Po przyjeździe do Zakopanego po dziewięciu godzinach podróży, przywitały nas krople deszczu, ale naszym oczom ukazał się imponujący widok gór i szczyt przypominający śpiącego rycerza - symbol Zakopanego „Giewont”. Udaliśmy się do pensjonatu „ U Józka” na Mrowcach na przepyszną obiadokolację. Gospodyni jest rodowita góralką, więc mieliśmy okazję posłuchać gwary podhalańskiej. Po rozlokowaniu w pokojach i rozpakowaniu bagaży czas spędziliśmy na przyjemnych grach i zabawach na świeżym powietrzu.

Następnego dnia wyruszyliśmy na wielką przygodę z górami. Rozpoczęliśmy ją od cztero kilometrowego marszu do Kuźnic, gdzie kolejką wjechaliśmy na najwyższy szczyt Tatr Zachodnich- Kasprowy Wierch, jedną z najbardziej rozpoznawalnych gór w Tatrach. Z prawie 2000m spacerując grzbietem gór podziwialiśmy niezapomniane krajobrazy, które można oglądać bez końca. Potem tak jak przystało na większość turystów swoje kroki skierowaliśmy na najbardziej reprezentacyjną ulicę miasta – słynny deptak Krupówki, skosztować góralskich specjałów. Wieczorem integrowaliśmy się przy wspólnych zabawach tanecznych.

We wtorek udaliśmy się spacerkiem „Drogą pod Reglami” pod Wielką Krokiew, na której odbywa się puchar Świata w skokach narciarskich. Mieliśmy szczęście zobaczyć kilka skoków treningowych polskiej kadry skoczków. Wędrując doliną Białego doszliśmy do Sarniego Wierchu skąd roztacza się wspaniała panorama na leżące u podnóża Zakopane i okolice, oraz otaczające szczyty tatrzańskie szczyty między innymi Giewont. W stronę miasta zeszliśmy przez Dolinę Strążyską do ulicy Kościeliskiej oglądać najstarszy drewniany kościół, oraz cmentarz na Pęksowym Brzyzku, gdzie pochowani są najbardziej zasłużeni dla miasta ludzie, a wśród nich patroni naszej szkoły Bronisław Czech i Helena Marusarzówna. Na uwagę zasługują nagrobki, które w większości są swoistymi dziełami sztuki ludowej wykonane z kamienia, drewna czy metalu. Dzień zakończyliśmy wspólnym biesiadowaniem przy ognisku z pieczeniem kiełbasek.

Kolejnego słonecznego dnia pojechaliśmy busem do Palenicy Białczańskiej, skąd do Morskiego Oka – jednego z najpopularniejszych miejsc wycieczek turystów zwiedzających Zakopane, maszerowaliśmy około 10 km drogą asfaltową prowadzącą wśród lasów. W czasie wędrówki podziwialiśmy górski wodospad Wodogrzmoty Mickiewicza. Kiedy dotarliśmy do celu ujrzeliśmy przepiękne górskie jeziorko z krystalicznie czystą wodą. Spacerując w koło niego podziwialiśmy piękne widoki rozciągające się na Tatry Wysokie. Pogoda w górach bardzo szybko się zmienia i niestety w drodze powrotnej pogoda nam nie dopisała i zaczął padać deszcz, przed którym schowaliśmy się w górskim przystanku z pamiątkami i przekąskami. Do miejsca zakwaterowania wróciliśmy bardzo zmęczeni, ale warto było dla tych urzekających widoków. Po obfitym posiłku odpoczywaliśmy i bawiliśmy się indywidualnie spędzając czas wolny.

Czwartkowy ranek przywitał nas deszczowo w związku z tym zrezygnowaliśmy z wejścia na Gubałówkę i Butorowy Wierch. Poszliśmy do miasta, gdzie najpierw odwiedziliśmy nowoczesne muzeum multimedialne Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz Muzeum Tatrzańskie, w których podziwialiśmy przyrodę i kulturę ludową Podhala. Było to wspaniałe podsumowanie naszych pieszych wędrówek po Zakopanym i Tatrach, podczas, których w sumie pokonaliśmy ponad 60 km. Spacerując ostatni raz po Krupówkach zakupiliśmy pamiątki dla siebie i naszych bliskich i poszliśmy zrelaksować się do zakopiańskiego Aquaparku, gdzie w wodzie termalnej odpoczywały nasze zmęczone mięśnie.

W piątkowy poranek nadszedł czas pożegnania z Zakopanem. Po spakowaniu bagażu, zjedzeniu śniadania wyruszyliśmy w drogę powrotną do Dusznik. Pamiątką po wycieczce będzie mnóstwo wspaniałych zdjęć i wspomnień.

Zakopane-13 Zakopane-1 Zakopane-11 Zakopane-12

Zakopane-2 Zakopane-3 Zakopane-4 Zakopane-5

Zakopane-6 Zakopane-7 Zakopane-8 Zakopane-9

Zakończenie roku - galeria zdjęć

Uroczyste zakończenie roku klas VII szkoły podstawej, gimnazjum i liceum w MZS.

zakończenie roku 2018 galeria-20 zakończenie roku 2018 galeria-10 zakończenie roku 2018 galeria-16 zakończenie roku 2018 galeria-17

zakończenie roku 2018 galeria-18 zakończenie roku 2018 galeria-2 zakończenie roku 2018 galeria-21 zakończenie roku 2018 galeria-22

zakończenie roku 2018 galeria-23 zakończenie roku 2018 galeria-24 zakończenie roku 2018 galeria-26 zakończenie roku 2018 galeria-28

zakończenie roku 2018 galeria-30 zakończenie roku 2018 galeria-32 zakończenie roku 2018 galeria-34 zakończenie roku 2018 galeria-37

zakończenie roku 2018 galeria-40 zakończenie roku 2018 galeria-41 zakończenie roku 2018 galeria-42 zakończenie roku 2018 galeria-44

zakończenie roku 2018 galeria-45 zakończenie roku 2018 galeria-46 zakończenie roku 2018 galeria-49 zakończenie roku 2018 galeria-53

zakończenie roku 2018 galeria-56 zakończenie roku 2018 galeria-57 zakończenie roku 2018 galeria-58 zakończenie roku 2018 galeria-59

zakończenie roku 2018 galeria-53 zakończenie roku 2018 galeria-54 zakończenie roku 2018 galeria-6 zakończenie roku 2018 galeria-62

zakończenie roku 2018 galeria-65 zakończenie roku 2018 galeria-67 zakończenie roku 2018 galeria-70 zakończenie roku 2018 galeria-71

zakończenie roku 2018 galeria-72 zakończenie roku 2018 galeria-74 zakończenie roku 2018 galeria-75 zakończenie roku 2018 galeria-77

zakończenie roku 2018 galeria-78 zakończenie roku 2018 galeria-8 zakończenie roku 2018 galeria-80 zakończenie roku 2018 galeria-81

zakończenie roku 2018 galeria-83 zakończenie roku 2018 galeria-9 zakończenie roku 2018 galeria-3 zakończenie roku 2018 galeria-39

zakończenie roku 2018 galeria-69 zakończenie roku 2018 galeria-44 zakończenie roku 2018 galeria-60 zakończenie roku 2018 galeria-66

Portret wspólny przyjaciół szkoły

Zapraszamy wszystkich do umieszczenia swojego zdjęcia. Wystarczy kliknąć w wybrane miejsce by przesłać plik.